Spotkanie z Krystyną Jandą i pokaz filmu „Pestka”
Opublikowano: 31.03.2016

Prawie Kino Niezależnego Zrzeszenia Studentów Uniwersytetu Warszawskiego miało zaszczyt zaprosić Państwa na kolejne spotkanie, które odbyło się 22 marca. Tym razem naszym gościem była jedna z najwybitniejszych polskich aktorek teatralnych i filmowych – Krystyna Janda.

Krystyna Janda to absolwentka Państwowego Liceum Plastycznego w Warszawie, która w 1975 r. ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza. Rok później zadebiutowała na deskach Teatru Ateneum w inscenizacji „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fredry. Na ekranie po raz pierwszy pojawiła się w „Szkicu do sześciu części”, a w filmie fabularnym pierwszy raz zagrała u Andrzeja Wajdy („Człowiek z marmuru”). Rolą tą zwróciła na siebie uwagę zarówno krytyków, jak i publiczności. Grywa najczęściej postacie kobiet silnych i zdecydowanych o bogatym życiu zewnętrznym. Ma na swoim koncie wiele kreacji, które na stałe zapadły w pamięć widzom, m.in. w takich filmach jak „Człowiek z żelaza”, „Przesłuchanie”, „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową”, czy „Kochankowie mojej mamy”.

[O FILMIE]
„Pestka” (1996), czyli debiut reżyserski Krystyny Jandy

Główna bohaterka Agata w filmie jest już kobietą dojrzałą, z dużym bagażem doświadczeń życiowych. Niezależna finansowo, pracuje w Polskim Radiu, ma w swym dorobku kilka tomików wierszy. Mimo licznych romansów nie zdecydowała się jednak na założenie rodziny. Chociaż dobiega czterdziestki, wciąż pozostaje samotna. Mimo to jest gotowa wyjść naprzeciw wielkiej miłości. Liczy, że wszystko jeszcze może się zdarzyć. Borys – architekt, którego poznała na ślubie przyjaciółki, ma żonę i dwóch synów. Stara się być dobrym ojcem i wiernym mężem. W taki sposób ułożyło mu się życie, choć to także sprawa świadomego wyboru – Borys jest człowiekiem głęboko religijnym. Nagły wybuch namiętnego uczucia między Agatą i Borysem staje się dla obojga uczuciowym pożegnaniem przed wkroczeniem w fazę życiowej rezygnacji. Skomplikuje im ono losy w sposób niezwykle dramatyczny. Agata nie próbuje rozbijać małżeństwa swego kochanka – największą wartością zdaje się być dla niej sama miłość. Decyzja Borysa, który postanawia porzucić rodzinę, stawia ją przed kolejnym dramatem.
Wątkiem równoległym w tej swobodnej ekranizacji popularnej w latach 60. książki Anki Kowalskiej są losy pewnego młodego małżeństwa, które swój związek traktuje rzeczowo i pragmatycznie. Czy to znak czasu? Nie tylko, raczej brak „talentu” do wielkiej miłości. Talent ten posiada jedynie Agata. I ona zapłaci cenę najwyższą.
_______________________________

 

 


Partnerzy Prawie Kina:
Legalna Kultura
Kino Luna

 


Kontakt do organizatorów:
Koordynator Regionu Warszawskiego Projektu Prawie kino
Jakub Kucharczyk
jakub.kucharczyk@nzs.org.pl
514472164

 

GALERIA

 

GALERIA 2